3 TIPS VARFÖR DU SKA ANVÄNDA CINEMATIC GIF

Vad är Cinematic GIF? 
GIF står för Graphics Interchange Format och introducerades redan 1987 som ett nytt sätt att presentera rörliga bilder på. För gemene sociala medieanvändare så förknippar vi främst GIF bilder med skämtsamma memes och humoristiska bildsekvenser. Kort och gott kan GIF bilder beskrivas som en serie bilder som spelas upp i en loop och vi ser fler och fler användningsområden – nu även inom marknadsföring.

 

 

 

Cinematic GIF är en stilbild med ett loopande video element och har blivit utnämnt till en av de stora designtrenderna under 2016. Våra tankar förs direkt till Harry Potters magiska värld och dagstidningen Daily Prophet där artiklarna är ackompanjerade av ”levande” stilbilder. Vi må inte befinna oss i Harry Potters värld men Cinematic GIF:s är kända för att vara trollbindande. Det är något med dem som gör att du vill vila ögat på dem. Något som har börjat gå upp för fler och fler marknadsförare därute.

 

 

Att lyckas fånga konsumenternas uppmärksamhet i de sociala flödena blir allt mer av en utmaning. De olika sociala medierna fylls av mer och mer sponsrat innehåll samtidigt som fler varumärken har börjat inse värdet av att skapa eget content på plattformarna. Alla med snarlikt content som skriker efter din uppmärksamhet. Vi experimenterar hela tiden med nya visuella tricks och effekter som får konsumenten att stanna upp i sina flöden – om så bara för en sekund eller två. För i dagens digitala värld så konkurrerar vi om sekunder och som Wall Street Journal beskriver det så är Cinematic GIF ”ett försök att stå ut ur bruset”. Att GIF är en del av populärkulturen råder det ingen tvivel om och Twitter rapporterade att användarna delat mer än 100 miljoner GIF:ar under 2015 och att antalet förväntas öka ytterligare. Kommer vi att se samma utveckling bland marknadsförare?

 

Så varför är Cinematic GIF:s så effektiva i marknadsföringssyfte? 
Formatet erbjuder unika möjligheter som varken stilbilder eller videoinnehåll besitter. Statiska bilder finns överallt, och video är ett fantastiskt format men konsumenten måste investera mer av sin dyrbara tid för att få grepp om vad videon vill förmedla. Cinematic GIF:s erbjuder det bästa av båda världarna. De blandar stilbilders och videos styrkor för att fånga din uppmärksamhet och samtidigt uppfattas som icke-störande. Nedan följer tre anledningar till varför du ska använda mer Cinematic GIF. 
 

 

3 anledningar till varför du ska testa Cinematic GIF  
 

 

1.  Bättre än bild, billigare än video
Formatet är effektivare för att fånga kundens intresse än en stilbild. I en kampanj för Panasonics kameraserie Lumix så ställdes två annonser mot varandra – en ”vanlig” stilbild mot en Cinematic GIF. Resultatet visade att den sistnämnda fick 60% mer klick. Mercedes-Benz har testat en liknande kampanj och såg en ökning på 34% för ”ad-recall”. Dessutom är de generellt sätt billigare att producera än video.

 

2.  Mobilvänligt 
Då loopen endast varar några sekunder så är det betydligt mindre filer än för exempelvis video. Det resulterar i kortare laddningstider och auto loopen gör att budskapet förmedlas effektivare än för en video. Du som avsändare tvingas helt enkelt att prioritera det viktigaste i budskapet i jämförelse med en video där risken finns att det uppstår onödig ”dödtid”. 

 

3.  Prata samma språk 
GIF har sin fasta plats inom både internet och populärkulturen. Marknadsförare har adapterat sig efter många trender men GIF är relativt orört så här finns stor potential för den som vill sticka ut och prata samma språk som användarna. Görs det på rätt sätt kommer det att uppskattas och belönas därefter.

 

Så använde vi Cinematic GIF
I samband med lanseringen av Twentieth Century Fox film “Miss Peregrines Hem För Besynnerliga Barn” lät vi oss inspireras av Cinematic GIF när det kom till vårt innehåll för Instagram. Det smått magiska elementet som formatet tillför ville vi nyttja för att på ett lekfullt sätt fånga konsumentens uppmärksamhet. Det var även perfekt för att illustrera filmens huvudkaraktärers förmågor och applicera dem på framstående influencers som vi involverade i kampanjen. Vi skapade material tillsammans med dem som synkades med den statiska bakgrundsbilden från filmaffischen. Vi ville dessutom ta det ett steg längre och skapa en illusion av att bilderna sträckte sig utanför vad som är möjligt inom Instagrams format. Exemplevis skapade vi brinnande eldar där lågorna arbetade sig upp i kommentarsfältet ovan, fåglar som flög utanför ramarna osv. Allt för förvandla Instagram till en ”besynnerlig värld” och skapa varumärkeskännedom kring filmen. Se resultatet nedan:

 

About Jonathan Liedman

I am Jonathan, the "surfer wannabe" and co-founder of Wicked Society. Instead of spending my days on a surfboard I live and breath mobile social networks. You are free to contact me at any time. Wicked out!