Content is king! Kong is king!

Vad gör du om du känner att det har blivit svårare att fånga kundens uppmärksamhet med influencers? Eller att ert eget content börjar bli rutin och inte heller levererar samma resultat som det en gång gjorde? Lugn, vi har en guide och inspiration för hur du uppgraderar ditt game i sociala medier.

Oavsett vad du gör i sociala medier så vill du skapa konverteringar. Du vill konvertera Instagramanvändare till följare av ditt eget konto. Du vill konvertera bloggläsare till betalande kunder. Du vill använda Snapchat för att driva trafik till din hemsida. Oavsett om du skapar content för dina egna kanaler eller tillsammans med influencers så är konvertering i fokus. Nedan följer vår trestegsprocess för hur du tar fram content som är optimerat för konvertering.

Varför skapar mitt innehåll inte konverteringar?
Vi tar det från början. Målet är att få användaren i sociala medier att spendera så mycket tid som möjligt med varumärket då det genererar högst konvertering till följare, trafik till hemsida och köp. Vi ser att ju mer tid någon investerar i vårt varumärke desto mer benägen är den att ta det beslut vi vill att de ska ta. Det låter enkelt – fånga deras uppmärksamhet, få dem att engagera sig i innehållet och avsluta med en uppmaning om att köpa/följa/besöka/ladda ner – men i realiteten är det svårare. Låt oss ta det steg för steg.

1.Fånga uppmärksamhet
Frågan vi måste börja ställa oss är hur vi får användaren att sluta scrolla i sitt flöde och titta på innehållet vi har publicerat? Vi konkurrerar om millisekunder så hur får vi någon att stanna upp? Kvantitet är bra för att öka antalet möjliga exponeringar. Exempel är influencers där vi involverar många profiler med överlappande följare i hopp om att varumärket och dess budskap ska dyka upp flera gånger i användarens flöde. Det är dock här många slutar men vi menar att du kan göra mer än att hålla tummarna. Ta filmen Kong: Skull Island som exempel. Vi hade kunnat skicka hem biobiljetter till influencers och be dem publicera selfies med biobiljetterna vilandes mot kinden. Hade det fått mycket likes? Absolut! Hade det skapat buzz och ett intresse kring filmen? Lite kanske. Det är här som utmaningen ligger – vad kan våra influencers publicera som förmedlar varumärkets/produktens/filmens identitet/USP/handling? Vi betalar stora summor för att dyka upp i någons flöde så självklart ska vi optimera vårt innehåll för ändamålet – content is king!
 
Istället för att skicka hem biobiljetter till våra influencers så gjorde vi dem till en del av filmen. Vi placerade dem i trailern och lät dem interagera med Kong och de andra karaktärerna. Med ett underhållande utförande och stark igenkänning så förmedlade vi all filmens action och skapade ett genuint intresse för filmen. Frågan är enkel. Vid vilket utförande skulle du bli mest sugen på att se filmen? Efter att ha sett två biobiljetter eller efter att du kollat på 60 sekunders video med din favorit profil?

 

2.Utbilda, informera och engagera!
”Fasiken vad spännande film! Den här måste jag se!” säger den inre rösten till användaren efter att hen stött på sin favorit influencers inlägg. MEN 5 minuter senare efter att ha scrollat förbi hundratals andra varumärken som skrikit efter deras uppmärksamhet så har rösten bytt ton – ”Vem är Kong?”. I en värld full av reklam räcker det inte bara att få uppmärksamhet utan du måste få användaren att spendera tid med dig också. Låt dem inte återgå till scrollandet direkt efter att de sett inlägget. Nu när du har deras fokus så vill du att de ska interagera med ditt varumärke så att de lär känna dig på riktigt. Som sagt, ju mer tid användaren spenderar med dig desto högre är konverteringsgraden.
 

För filmen Kong så ville vi utbilda användaren i filmens handling och introducera dem för de olika karaktärerna, allt för att öka deras förståelse kring filmen och skapa ett intresse och en nyfikenhet som i slutändan skulle leda till ett biobesök.
Lösningen? Ett interaktivt spel på Instagram. I sina inlägg så tipsade våra influencers sina följare om ett spel där de kunde vinna biobiljetter till filmen. Vi skapade ett kampanjkonto på Instagram (@kongskullisland_map) för filmen där vi publicerade en panorama bild föreställandes en karta över ön. Precis som karaktärerna i filmen var våra influencers strandsatta och som tävlande var du tvungen att hjälpa dem från ön. Du följde ledtrådar och exponerades för trailermaterial och filmkaraktärerna under spelets gång. Det skapade repetitiva exponeringar och gjorde så att användaren spenderade mer tid med filmtiteln.

Instagram gamification by Wicked Society

Instagram gamification by Wicked Society

 
3.Call to action!
Gary Vaynerchuk säger det bäst:

”Jab, Jab, Jab, Right Hook”

När du spärrat med användaren och låtit hen ta för sig så är det nu din tur att agera och svinga en högerkrok. Vid det här laget så har du givit dem en unik upplevelse, spännaden videos och möjligheten att vinna biobiljetter. Nu är det din tur att fråga om något i gengäld – business. I vårt fall var det en uppmaning om att se hur äventyret slutade på bio! #KongIsKing #WickedIsKing

Vill du veta mer om hur du kan använda influencers på nytänkande sätt eller hur du kan optimera ditt innehåll i sociala medier? Hojta!

Wicked out!

About Jonathan Liedman

I am Jonathan, the "surfer wannabe" and co-founder of Wicked Society. Instead of spending my days on a surfboard I live and breath mobile social networks. You are free to contact me at any time. Wicked out!