FÖRST UT PÅ SUCCÈ APPEN MUSICAL.LY?

Tillsammans med vår kund Twentieth Century Fox använder vi succé appen musical.ly för att marknadsföra filmen Trolls som har biopremiär i Sverige den 28 oktober.
musical.ly har växt explosionsartat och är en ny plattform att räkna med för att nå framförallt unga tjejer. Appen ger dig som användare möjligheten att skapa din egen musikvideo där du mimar till dina favoritlåtar och lägger på effekter för att sedan publicera. Intresset är mycket stort kring appen i Sverige och flera profiler har blivit kändisar på musical.ly.
Vid lanseringen av filmen Trolls så har vi valt musical.ly för att nå ut med vårt budskap till målgruppen och för att skapa kännedom om filmen. Ett centralt tema i filmen är musik och till soundtracket hör bland annat Justin Timberlakes superhit ”Can’t Stop the Feeling”. Därför har vi valt att använda en app som bygger sitt innehåll kring musik för att kommunicera med målgruppen.
Att använda musical.ly i marknadsföringssyfte är väldigt otestat i Sverige så att vara en av de första aktörerna som använder plattformen är mycket spännande. Vi når inte yngre tjejer i samma utsträckning på Facebook, Instagram och bloggar som vi gör i äldre målgrupper. De söker sig primärt till appar som Snapchat och musical.ly och det är vårt uppdrag att kommunicera med dem där de befinner sig.
För kampanjen har vi bland annat valt att samarbeta med influencers i appen. Vi kör en tävling inför filmpremiären där du ska göra din egen musikvideo till filmversionen av Justin Timberlakes låt ”Can’t Stop the Feeling” på musical.ly. Tävlingen går under namnet #TrollsChallenge och de inkopplade profilerna sprider tävlingen vidare till sina följare.
musical.ly har ännu inte hamnat på många varumärkens radar. Idag räcker det inte att bara ha Facebook, Instagram och Twitter för att säga att “vi finns i sociala medier”. Du måste som varumärke anpassa dig i betydligt större utsträckning efter din målgrupp och spegla deras beteende. Sen är det otroligt kul att samarbeta med ett varumärke som Twentieth Century Fox som ligger i täten när det gäller det.
Vi på Wicked Society ser en otrolig fördel i att vara tidigt ute med att synas i appen. Vi tror på ”first-mover advantage” helt enkelt. Vi gjorde detsamma på Snapchat och fick bland annat mycket uppmärksamhet i målgruppen när vi skapade Sveriges första rekrytering på Snapchat 2015. Målgruppen är öppen för att interagera med varumärken, allt handlar om att kommunicera på deras språk.
Sociala medier är idag ditt viktigaste skyltfönster! Kommer du ihåg när du senast satt på bussen och kollade ut genom fönstret och såg en billboard istället för att stirra på din mobilskärm? Eller när du senast avstod från att pilla med mobilen så fort det blev reklam i TV-rutan?
Men hur lyckas du på musical.ly? Vi har frågat Nina Lundberg och Isabella Henriksson som är två av stjärnskotten i appen. De skapade sitt konto ”isanina” på musical.ly i juni och har redan över 60 000 fans. Vi har valt att samarbeta med duon under lanseringen av filmen där de leder tävlingen #TrollsChallenge.
Här är influencernas 3 bästa tips för att få många fans på musical.ly
  1. Var aktiv! Posta många videos i appen regelbundet.
  2. Var nischad! Sätt fingret på vad som gör dig unik och visa upp det.
  3. Ha kul! musical.ly är en lekfull app så se till att ha kul. Det gör dig genuin.
Utöver musical.ly så används även Snapchat i kampanjen. I Internetstiftelsens rapport “Svenskarna och Sociala Medier 2016” kan vi se att Snapchat är det sociala nätverk som ökat mest i Sverige mellan 2015 och 2016. I åldrarna 12-15 år så är Snapchat det näst största nätverket med 83% användande, bara 1% bakom Instagram.
På varumärkets egna Snapchatkonto FoxSweden gästas vi av kända profiler och sänder exklusivt material från filmen.
Har du använt musical.ly?

About Jonathan Liedman

I am Jonathan, the "surfer wannabe" and co-founder of Wicked Society. Instead of spending my days on a surfboard I live and breath mobile social networks. You are free to contact me at any time. Wicked out!