HUR VI TOG ÖVER SNAPCHAT MED EN LENS

Inför lanseringen av sommarens storfilm Suicide Squad så gav Warner Bros dig möjligheten att förvandlas till en karaktär i filmen på Snapchat!

Det råder inga tvivel om att Snapchat är omåttligt populärt och underhållande. Snapchat har en otrolig utvecklingskurva och har växt med rekordfart! Snapchat har redan gått om Facebook i användande bland de yngre i åldrarna 12-15 år där hela 81 % använder Snapchat. Även upp till 25 år så ligger användandet över 60%. Inför den efterlängtade premiären av Suicide Squad med Joel Kinnaman i en av huvudrollerna så gav man bland annat svenska Snapchat användare tillgång till en lens som är unik för filmen. ”Lenses” adderar ytterligare en dimension till ditt Snappande. Genom ansiktsigenkänning så kan du lägga till specialeffekter på dina selfies i form av animeringar, och i fallet för Suicide Squad så blev du förvandlad till en av karaktärerna i filmen.

För att sprida användandet av lensen i målgruppen så gick Warner Bros. Sverige och Wicked Society ihop och promotade den med hjälp av stora profiler på Snapchat. Lenses är otroligt populärt hos användarna på Snapchat i alla åldrar och att ha möjligheten att bli en del av användarupplevelsen är alla marknadsförares dröm. Sen är Snapchat en lekfull och färgstark kanal vilket ligger helt i linje med karaktärer ur filmen.

Profilerna som involverades i kampanjen postade videos när de använde lensen i sina kanaler och uppmuntrade sina följare att göra detsamma. Vi skapade även en tävling på Warner Bros. Sveriges Snapchat – WBpicturesSE – där du skulle Snapa in din bästa bild eller video med lensen för att vinna biobiljetter till filmen. Engagemanget var otroligt högt och på inom loppet av några timmar hade flera hundra bidrag inkommit.

Vi ser att engagemanget ofta är högre på Snapchat än i andra sociala medier och att lensen fått så otroligt bra respons stärker påståendet ytterligare.

Har ditt varumärke använt lenses?

About Jonathan Liedman

I am Jonathan, the "surfer wannabe" and co-founder of Wicked Society. Instead of spending my days on a surfboard I live and breath mobile social networks. You are free to contact me at any time. Wicked out!