Malmöfestivalen väljer Wicked Society som byrå för att driva festivalens Snapchat. Det står färdigt efter den senaste upphandlingen.
Vi är otroligt stolta över att återigen få förtroendet från Malmöfestivalen! Det är kul att samarbeta med en kund som ligger i framkanten inom sin bransch och som ständigt vill utmana sig själva. Efter förra årets succé så ser vi fram emot att fortsätta att pusha gränserna för hur varumärken kan jobba på Snapchat!
Malmöfestivalen är en tradition som det blåses nytt liv i varje år, så också i år när Nordens största festival alltså väljer att fortsätta sitt arbete på Snapchat. Tanken bakom denna nytänkande satsning började 2015 då vi startade deras Snapchat för att under festivalens samtliga dagar skapa en kommunikationskanal ungdomar emellan. En bakomliggande faktor till initiativet är en allt större svårighet med att nå ut till den yngre målgruppen med dagsaktuella händelser och nödvändig information.
Med Snapchat är Malmöfestivalen tillgänglig för målgruppen och kan på ett underhållande sätt visa upp allt det bästa festivalen har att erbjuda. Malmöfestivalen har genom detta grepp skapat större samhörighet och gemenskap mellan staden, ungdomarna och festivalen. Det är både roligt och informativt att följa kanalen.
“Efter förra årets bejublade satsning på unga och Snapchat är vi jätteglada att kunna göra om succén igen. I år blir satsningen ännu större och vi hoppas kunna involvera ännu fler ungdomar till att ta del av allt det fantastiska som Malmöfestivalen har att erbjuda” säger Johan Fridh, Communications Manager på Malmöfestivalen.
Det var vi som skapade festivalens Snapchat förra året och nu fortsätter samarbetet. Förra året skapades Sveriges första rekrytering över Snapchat för att hitta Snapchatreportern som skulle leda kanalen. Rekryteringsprocessen gick ut på att ansökande skickade in en 10 sekunders Snap där de fick presentera sig. Intresset var stort i målgruppen och under en tvåveckorsperiod inkom över 100 ansökningar. Mona Hadad knep jobbet på rekordtid med sin Snap och rapporterade allt det bästa från Malmöfestivalen på Snapchat.
Vi har haft en grym respons från en målgrupp som är svår att nå! Det har varit ett stort engagemang i målgruppen vilket påvisats av att hela 80% av festivalens följare såg vårt material dagligen. Detta är en mycket hög siffra jämfört med andra sociala kanaler.
Läs mer om Snapchats höga engagemang här!
Vi såg även under föregående festival hur Snapchat blev den givna kanalen för att söka information bland de unga besökarna. Det var här du kollade efter vilken attraktion du kulle testa under dagen eller vilken spelning du skulle se på kvällen. Under föregående festival så såg vi hur unga använde Snapchat för att kommunicera med festivalen. Kort och gott så agerade kanalen som ett digitalt informationsbås dit besökare även vände sig för att få svar på frågor så som vilka artister som uppträdde vart.
Förra året var utmaningen att nå ut med information till unga. Det har vi löst. Nu vill vi aktivera så många som möjligt och få dem att testa nya aktiviteter som de inte fått för sig att testa annars.
I år fortsätter vi från en stabil grund med en gedigen följarbas. I år ligger fokus på att involvera så många unga besökare som möjligt genom att uppmuntra dem att testa nya aktiviteter på festivalen. Likt förra året så kommer kanalen att drivas av två Snapchatreportrar men i år så kommer de att ställas mot varandra i olika utmaningar. De kommer att tävla mot varandra i festivalens olika aktiviteter och demonstrera hur kul det är att testa nya saker. De samlar poäng under hela veckan och vid veckans slut så ställs den vinnande reportern mot en utmanare som representerar kanalens följare. Inför och under festivalen letar vi efter en utmanare över Snapchat.