”Man måste vara lite modigare på Snapchat än man är i många andra sociala medier” så inleder jag podden Smashdig som jag gästade i helgen. Vi pratar om Snapchat och hur varumärken kan marknadsföra sig på plattformen. I linje med våra blogginlägg helt enkelt. Det slog mig att vi pratar mycket om vad du ska göra på Snapchat men lämnar utrymme för ett frågetecken – hur kommer jag igång då? Vad behöver jag veta för att hitta modet och registrera ett konto? Det ska vi besvara i dagens blogginlägg så hoppa in i vår wicked-super-awesome-rocket så lyfter vi!
Förresten! Du hittar denna wicked pod HÄR. Min ökända skånska medverkar i avsnitt 7: “Beryktade Pirater och Läskiga Snaps”!
Har du inte Snapchat idag men en målgrupp som finns här? Då är det dags att skaffa Snapchat direkt!
MEN, innan du kastar dig in i Snapchat djungeln så har vi några tips till dig. Ta det lugnt och upptäck plattformen först innan du börjar snapa dina fans och resten av världen. Snapchat skiljer sig en del från andra sociala medier så lär dig hur det fungerar först. Börja att prata med experterna! Någon på kontoret har säkert en son eller dotter som är en del av målgruppen och som använder Snapchat. Låt dem lära dig sina tips och tricks och testa dina tankar och idéer på dem.
Utmaningar
Snapchat har gjort det svårt för dig. Du har ingen kontobeskrivning, inga enkla delningsmöjligheter och ingen algorithm som prioriterar ditt innehåll. Det finns med andra ord inga genvägar utan din framgång hänger på ditt innehåll och hur du sprider det.
När du startar ditt konto ska du tänka på att:
1. Ta seden dit du kommer
Spegla din målgrupps beteende på Snapchat. Hur kommunicerar de med Stories och Snaps? Samlar de trophies? Va lyhörd och och skapa innehåll som går i linje med vad målgruppen konsumerar. Hämta inspiration från andra varumärken och profiler som gör det bra.
2. Prata samma språk
Kommunikationen på Snapchat är lekfull även i de äldre åldrarna (läs 25 år, förlåt). Bilder och videos har här blivit ett eget språk. Vi kommunicerar inte längre i textmeddelanden utan genom bilder och använder emoji, filter och lenses. Va modig och våga ta ut svängarna mer än vad ni kanske gör på andra plattformar.
3. Var genuin
Det krävs fingertoppskänsla för att ta ut svängarna. Det får inte uppfattas som att du försöker vara något som du inte är. Målgruppen är experter på att genomskåda ”posers”. Lägg tid på att hitta en tonalitet som går i linje med ert varumärke och använd bilder, videos, emojis, lenses osv. för att förstärka ert budskap. Hitta er egen ”vibe”. Alla effekter ger er möjligheten att uttrycka så mycket mer än vad ni kan göra med enbart text. Ni kan förmedla skratt, tonläge, känslor, blickar, ljud m.m
4. Ge användarna något som de inte kan få någon annanstans
Det är som sagt svårare att hitta ett varumärke på Snapchat än i andra sociala medier. Belöna därför flitigt de som följer dig. Det kan vara i form av tävlingar och giveaways men även så enkelt som att du avslöjar nyheter, lanseringar och annat på Snapchat först innan du delar det i andra kanaler.
CHECKLISTA MED STEG FÖR ATT STARTA ETT KONTO
När du väl kommer igång så har vi en enkel 8 stegs metod till dig!
1. Sätt tydliga mål.
2. Skapa ett Snapchatkonto (med risk att vara övertydlig).
3. Sprid ditt Snapchatkonto och din Snapcode i andra kanaler (Facebook, Instagram, Twitter, Hemsida, Tryckmaterial, Produkter etc).
4. Belöna följare flitigt genom tävlingar, giveaways, kuponger, nyheter och annat som är relevant för ditt varumärke.
5. Distribuera meningsfullt visuellt innehåll som skapar engagemang.
6. Nyttja ”My Story” funktionen för att nå alla följare på en gång eller snapa utvalda från din kompislista.
7. Relevant innehåll vinner alltid. Se till att ditt innehåll är relevant för ditt varumärke och följare.
8. Analysera statistik för att se hur du presterar. Här kan du se hur!