SVERIGES FÖRSTA SNAPCHAT SPECTACLES KAMPANJ

Att skapa historia på 10 sekunder.

 

Den 28 februari samlades den svenska musikeliten på Konserthuset i Stockholm för Grammis 17 där det bästa inom musik belönades. Det var inte bara musikhistoria som skrevs den 28 februari utan det var även ett historiskt datum i sociala medier. Tillsammans med Universal Music hade vi Sveriges första Spectacles-Reporter på plats för att sända allt det bästa från galan på deras Snapchat umusicse.

 

Det är inte månlandningen (bara nästan) men vi skapade Sveriges första kampanj med Snapchats mycket omtalade och extremt hajpade solglsögon med inbyggd kamera – Spectacles. Dessutom är vi vid det här laget (ö)kända för våra rekryteringar i sociala medier och är även här först med att rekrytera Sveriges (och kanske världens) första Spectacles-Reporter.

 

Målet för kampanjen var att skapa följare till Universal Music’s Snapchat och en rekrytering över kanalen tillsammans med nyskapande innehåll från Spectacles var ett otroligt starkt incitament att följa kanalen.

 

14-100229-snap_inc_releases_spectacles

 

Spectacles har introducerats under mycket mystik av Snapchat och det finns ett väldigt begränsat utbud. Kort och gott är det solglasögon med inbyggd kamera som synkroniseras med din Snapchat för att dokumentera video ur ditt perspektiv. Nu är Universal Music första varumärket i Sverige att skapa en kampanj med Spectacles i fokus.

 

Vi hjälper varumärken att sticka ut på riktigt i sociala medier samtidigt som vi skapar en stark identitet kring varumärket. Det råder tuff konkurrens om uppmärksamheten i de sociala flödena och vi lever för att göra wicked content som skiljer sig från mängden. Spectacles ger oss möjligheten att vara först ut i Sverige med content som spelas in i ett förstapersons perspektiv på Snapchat som går hand i hand med tanken om att låta följarna uppleva Grammisgalan som om de själva vore på plats. I takt med att konkurrensen om användarnas uppmärksamhet i sociala medier ökar så är det viktigare än någonsin att förstå beteenden på de olika plattformarna. Snapchat är den mest personliga av kanaler. Materialet som publicerar ger en personlig inblick i någons liv och går att jämföra med din egen reality-tv kanal. Den tanken stärks alltså ytterligare av Snapchats val att utveckla Spectacles som bokstavligt talat låter dig se världen genom någon annans ögon.

 

Målet är alltid att få användaren att spendera så mycket tid som möjligt med varumärket då det genererar högst konvertering till följare, trafik till hemsida och köp. Materialet vi skapade med Spectacles var ett verktyg för att fånga användarens uppmärksamhet med något nytt som de inte sett tidigare. Men Spectacles gav oss även möjligheten att enkelt skapa engagerande innehåll som bibehöll deras uppmärksamhet och enkelt lät dem interagera med varumärket. Allt som spelas in med Snapchat publiceras i ett cirkelformat. Den innebär att du som tittare enkelt kan rotera mobilen i sidled för att se olika delar av innehållet.

 

Kampanjen gick under namnet #10SekFrånGrammis där vi släppte platsannonser med glimten i (solglas)ögat.
10SekFrånGrammis_Platsannons på emoji_1

 

“Är du trött på tråkiga jobb? Känner du att ingen förstår din naturbegåvning i att använda emojis? Är du trött på att spy regnbågar och vill ta nästa steg i karriären? Nu är du bara 10 sekunder från drömjobbet!”
 

 
“Neil Armstrong och månlandningen. Adele och Grammis-statyetten. Du och Grammis 2017.” 

 

“Vi söker dig som kan bära solglasögon inomhus.”

 

Vi gav alla möjligheten att knipa jobbet på 10 sekunder där du ansökte genom att bli kompis med umusicse på Snapchat och snapade in en presentation av dig själv. Du hade alltså 10 sekunder på dig att övertyga oss om varför du var rätt person för jobbet. Felix knep jobbet och med Spectacles på näsan och en smartphone i handen rapporterade han tillsammans med Sebastian Ghannad allt som hände på Grammis 17. Det blev intervjuer på röda mattan, mingel med artister och dokumentation av all underhållning.

 

Målet för kampanjen var att skapa följare till Universal Music’s Snapchat och en rekrytering över kanalen tillsammans med nyskapande innehåll från Spectacles var ett otroligt starkt incitament att följa kanalen.

 

Är du nyfiken på Spectacles eller vill du bolla idéer om hur ni kan öka er konvertering i sociala medier? Hojta!

About Jonathan Liedman

I am Jonathan, the "surfer wannabe" and co-founder of Wicked Society. Instead of spending my days on a surfboard I live and breath mobile social networks. You are free to contact me at any time. Wicked out!