Just nu skapar vi tillsammans med Warner Bros. Sverige världens läskigaste Snapchat. I samband med lanseringen av skräckfilmen ”Conjuring 2” så använder vi både försvinnande influencers och hårresande snaps. En kampanj som balanserar på gränsen mellan verklighet och fiction precis som filmen, där Snapchat och Instagram används tillsammans för att skapa en virtuell värld. Målet med kampanjen är att inkludera målgruppen och skapa starka känslor kring filmen.
En film med övernaturliga inslag som dyker upp och försvinner hör hemma på en plattform med försvinnande material och ett spöke som ikon!
Vid lanseringen av filmen har vi använt Snapchats unika funktioner för att förstärka upplevelsen. Fokus ligger på att skapa läskiga snaps som är inspirerade av filmen. Mystiska skepnader som dyker upp från ingenstans och som försvinner lika snabbt igen presenteras med tidsbegränsade snaps. Vi vill skapa en upplevelse som är unik för Snapchat och som inte går att återskapa på andra plattformar.
Vi startade Warner Bros. Sveriges Snapchatkonto i våras i samband med lanseringen av filmen ”How To Be Single” och en framgångsrik start har givit mersmak.
“Snapchat-användarna är enormt engagerade i allt material som de gillar och vi fick ett stort genomslag med vår senaste kampanj för ”How to be single”. Det är en plattform där det går att göra kreativa och annorlunda upplägg.” säger Mattias Lundin, marknadsdirektör på Twentieth Century Fox Sweden.
Kampanjen är också skapad med synergierna mellan Snapchat och Instagram i åtanke. Två kanaler som kompletterar varandra mycket bra. Kampanjen startar på Instagram där vi använt några av Sveriges populäraste influencers för att sprida kännedom om Snapchatkontot. De postar tillsynes helt vanliga vlog-avsnitt på Instagram men som ganska snart skiljer sig från deras vanliga material. Klippen drabbas av störningar och mystiska skepnader skymtas i reflekterande ytor så som tavlor och speglar. Klippen avslutas med att influencers mystiskt försvinner ur bilden och en uppmaning dyker upp om att våga följa Snapchatkontot ”wbpicturesse” för att se vad som hänt dem.
“Vi vill nå tonårstjejer i åldern 15 – 25 år och då är Snapchat den perfekta kanalen.” säger Mattias Lundin.
Vi jobbar med video content över flera plattformar och känner att det passar målgruppens beteende. Framför allt på Snapchat som nu avslöjat att användarna kollar på mer än 10 miljarder videos om dagen.
Vill du veta mer eller har du frågor? Maila mig på jonathan@wickedsociety.se
Wicked out!